onsdag, juni 29

vi delar samma himmel

Vi delar samma himmel brukar man säga, vi kan väl alla konstatera att det inte bara är ett talesätt, det är faktiskt sant. Jag brukar tänka på det när jag saknar mina från Sverige, jag brukar lägga mig ute på altanen i en av solstolarna och titta upp mot himlen och tänka att, precis samma himmel tittar någon av mina kärlekar på just nu. Då brukar jag bli glad och känna att vi är nära varandra. Jag brukar ibland gå ut och titta på alla fireflies som flyger omkring på åkern', otroligt vackert. Ibland följer jag dem med blicken upp mot himlen tills de försvinner och jag inte kan se dem mer, jag tänker att kanske flyger några till Sverige, till er. 
Idag låg jag i min solstol, lyssnade till syrsorna, än en gång betraktade jag hur alla tusen fireflies blinkade grant från gräset och upp mot himlen. Idag när jag tittade upp och sedan såg hur det slutade blinka för de hade nått så långt upp att jag inte kunde skåda dem mer, så tänkte jag att idag, idag flyger dom till min Morfar som även han delar samma himmel, han är nu mitt i mellan oss alla. Jag tänkte då jag låg där och tittade upp på hur nära han är men ändå så långt borta, men jag tänkte att det är vackert att jag, trots att jag är så långt från hemma, ändå kunde få känna att jag tittade på honom, precis som alla gör hemma. 
Jag tänkte, att kanske är det därför vi delar samma himmel. Kanske vid sådana här tillfällen, då man inget kan göra än att bara vara där man är, ändå känna att vi är tillsammans - bara genom att höja blicken.


Det var en vacker kväll, en sagolik solnedgång, himlen var alldeles röd. Kanske var det bara jag som tyckte att det var mer fireflies än vad det brukade vara, men jag spekulerade inte så mycket i det. Jag tänkte bara att det var nog för att några ville flyga upp till Moffarn. Till Moffarn och Elvis, han gillade Elvis precis som jag. Vilken turgubbe då, som får träffa han före mig, tänkte jag. 
Vad han ska få det bra där tänker jag också. Vad fridfullt. 


Det finns inget jag önskar mer än att jag varit hemma och fått säga hejdå, och jag tänker inte ljuga och säga att det inte gör ont då jag tänker den tanken. 
Men då tänker jag att, det är väl tur, att vi delar samma himmel.
Jag, Sverige & Morfar. 


Jag älskar dig moffarn och det finns inte ord att beskriva hur mycket jag saknar dig. 
1941-2011


 you are not alone, I am here with you
Though you're far away, I am here to stay
But you are not alone, for I am here with you
Though we're far apart, you're always in my heart

1 kommentar: